File:Locally-made iron tool, Ibel, Southeast Sénégal (West Africa) (18530390812).jpg

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search

Original file (4,125 × 2,880 pixels, file size: 4.15 MB, MIME type: image/jpeg)

Captions

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Summary

[edit]
Description

Photo taken in January, 1982. Scale in centimetres. This was probably fashioned from imported iron, but in pre-colonial times tools were made from locally -smelted iron (a process known as "Suluru"). Local ways of smelting such as this and among the Limba of Sierra Leone no longer seem to exist, but should leave distinctive traces in the archaeological record.

A description of smelting (and working) of iron similar to "Suluru" among people closely related to the Fula (Peul) of Ibel, comes from "Fulas do Gabú," a book by José Mendes Moreira (Centro de Estudos da Guiné Portuguesa (Bissau, 1948) pp. 205-206:

O ferro é trabalhado em forjas primitivas alimentadas por um pequeno fole manual (buili), feito de peles de animais. O tubo que canaliza o ar alimentador da combustão é introduzido num buraco feito num pequeno anteparo construído em barro amassado a que chamam “tờdôru.” Quando o ferro atinge o rubro é tirado do fogo com uma tenaz (djorgódê) e batido sobre uma bigorna (korárê) com um martelo (djờdjờárê). Não há indústria privativa da tribo no Gabú. O ferro trabalhado por alguns raros “bahilôbê” ou “numô” (ferreiro mandinga) é o que o comércio europeu vende, não havendo actualmente nenhuma indústria extractiva, mas deve ter existido outrora, nos belos tempos do poderio Mandinga.

A madeira (lêgâl) é trabalhada pela casta dos “láibê,” fabricando tagarras de madeira (kũnauâl), colheres de pau (bĩgauâl), canoas (lána), cadeiras ou bancos (djúleré), paus de pilão (ũdugâl), grades de madeira (uôuru), tábuas de escrever (âluâl), arados manuais (fefeuâl, fefêdji).

Além do ferro que no território francês é objecto de uma rudimentar indústria extractiva, os Futa-fulas não extrair de terra qualquer outra matéria-prima.

Contudo, segundo informações do Fula-preto Mamajam Jaló, este indígena chegou a ocupar-se da extracção do ferro quando era ainda rapaz. Era caçador e não tinha ferro para confeccionar os canos para as suas espingardas. Como tinha aprendido o ofício de ferreiro com os “lôibé” Futa-fulas, em Labé, resolveu transformar a pedra em ferro, quando regressou ao Gabú e se instalou na povoação de Pahamo do règulado de Chanha. Para conseguir isso, arranjou um forno com uma abertura superior para carregar e por onde introduzia as pedras de mistura com carvão de “talahi” (mancone ou pau ferro). A fornada levava três dias para fundir as pedras e ele recolhia o metl derretido por uma caleira adaptada a uma abertura inferior do forno. Acrescentou ainda que chegou a extrair e a vender muito ferro. Perguntado se a pedra de que extraía o ferro existia em todo o Gabú, respondeu que não; que era uma rocha parecida com uma estrada que partindo dos lados de Kadé (ter. francês) atravessa o território de Chanha, passando para Tumaná de Cima até Dêkunka e Cam-Jidé e indo acabar em Cam-Cumba.

Mamajam Jaló é um Fula-preto de origem Mandinga e os Mandingas possuem ainda hoje excelentes artistas trabalhadores de ferro chamados “numô,” usando quase todos o apelido “Kamará.” É portanto provável que tenha existido no tempo do poderio Mandinga uma indústria extractiva do ferro, talvez com certo desenvolvimento, apesar da sua primitividade.
Date Taken in January 1982
Source Locally-made iron tool, Ibel, Southeast Sénégal (West Africa)
Author John Atherton

Licensing

[edit]
w:en:Creative Commons
attribution share alike
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.
You are free:
  • to share – to copy, distribute and transmit the work
  • to remix – to adapt the work
Under the following conditions:
  • attribution – You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • share alike – If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same or compatible license as the original.
This image was originally posted to Flickr by gbaku at https://flickr.com/photos/72105154@N00/18530390812. It was reviewed on 2 May 2021 by FlickreviewR 2 and was confirmed to be licensed under the terms of the cc-by-sa-2.0.

2 May 2021

File history

Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.

Date/TimeThumbnailDimensionsUserComment
current15:01, 2 May 2021Thumbnail for version as of 15:01, 2 May 20214,125 × 2,880 (4.15 MB)English Roger (talk | contribs)Transferred from Flickr via #flickr2commons

There are no pages that use this file.

Metadata